Joga, która wywodzi się z Indii ponad pięć wieków temu, była zasadniczo szkołą myślenia, która doprowadziła do dyscypliny duchowej dla jej wyznawców. Chociaż rozwinęły się różne gałęzie jogi, podstawowe nauki tych gałęzi miały niewiele wspólnego z aktywnością fizyczną lub rozwojem ciała. Jednak w XX i XXI wieku nastąpiła wielka zmiana, w której wiele osób szukało jogi jako sposobu na poprawę zdrowia i zmniejszenie stresu. To z kolei doprowadziło do opracowania nowego zestawu gałęzi we współczesnej jodze.

Wraz z rosnącą popularnością jogi w świecie zachodnim pojawiły się nowe wizje i eksperymenty, aby pomóc jodze dotrzeć do większej liczby osób i znaleźć innowacje w praktykach. Piłka do jogi jest jednym z produktów tej innowacji. Stary guru prawdopodobnie nie pomyślałby o napompowanej winylowej kuli podtrzymującej pozycje jogi. Niemniej jednak na porządku dziennym joga stała się bardziej innowacyjna i dostępna.

Aż do pionierskiego ruchu znanego guru jogi BKS Iyengara Vinyasa (płynne przejście lub przejście z jednej pozycji do drugiej z rzędu) uważano za ważniejsze niż idealna postawa. Ale kiedy Joga Iyengara wyrosła z Hatha Jogi, uwaga przesunęła się z rzeki Vinyasa do doskonałości postaw.

W Iyengar Yoga wiele rekwizytów, takich jak piłki do jogi, służy do doskonalenia postawy. Nauczyciele pomagają uczniom osiągnąć idealną postawę za pomocą różnych modeli rekwizytów, w tym piłek do jogi, unikając niepotrzebnych lub nieznośnych wysiłków w celu poprawy postawy. Te rekwizyty są ogromną pomocą dla początkujących, a także dla tych, którzy mają problemy ze zdrowiem lub siłą.

Pomoce do jogi, takie jak piłki do jogi, mogą być pomocne na różnych poziomach, od podtrzymywania jednej nogi przez dłuższy czas w pozycji równoważącej, do doskonalenia łuku pleców. Piłki do jogi można również wykorzystać do siedzenia. Piłki do jogi pomagają nie tylko słabym lub mniej zrównoważonym praktykom, ale także ekspertom. Piłki do jogi pomagają ekspertom zwiększyć swoje limity, aby osiągnąć jeszcze trudniejsze pozycje lub utrzymać ich pozycję przez dłuższy czas.

Joga Iyengara może nie mieć korzyści sercowo-naczyniowych wynikających z rodzajów jogi zgodnych z zasadą Vinyasa Flow, ale oferuje lepszą siłę mięśni i idealną postawę. Narzędzia jogi stosowane w jodze Iyengara obok piłek do jogi obejmują paski do oprawionych pozycji, cegły do ​​podparcia i rolowane koce do podparcia pleców. Koce można również wykorzystać do przechowywania póz.