Zrób sobie krótką przerwę i zadaj sobie pytanie: czy stres naprawdę wpływa na moje zdrowie? Jeśli twoja odpowiedź brzmi „nie”, pomyśl jeszcze raz. Naukowcy szacują, że nawet 90% chorób jest związanych ze stresem. Coś tak niewielkiego jak przeziębienie przeciwko bardziej wyniszczającym chorobom chorób serca i raka może być wspólnikiem stresu. Niektórzy twierdzą, że bez względu na to, co robisz – czy pracujesz za dużo, czy nie – nadal budujesz napięcia na poziomie fizycznym, psychicznym i emocjonalnym. Podczas gdy joga może z pewnością pomóc, stres i napięcie są głębokie i mogą wymagać większej uwagi.

Tutaj możesz zadzwonić do Yoga Nidra. Ponad trzydzieści lat temu Swami Satyananda Saraswati, założyciel znanej Bihar School of Yoga w Indiach Wschodnich, przekształcił starożytne techniki medytacji tantrycznej w praktykę, którą nazywa Yoga Nidra, co tłumaczy jako „sen psychologiczny”. Ta praktyka powoduje całkowity relaks przy jednoczesnym zachowaniu świadomości. Swami nazywa ciągłą przerwę między czuwaniem Jogi Nidry a snem „stanem hipnograficznym” i potwierdza, że ​​to miejsce oferuje ogromne i dalekosiężne korzyści. Tutaj mogą się przebudzić nasze najgłębsze poziomy kreatywności i uzdrawiającej energii.

W tym stanie możesz ostatecznie zmienić wzorce myślenia – a nawet osobowość – na lepsze. Jogini wiedzieli o tym na przestrzeni wieków, stosując technikę czyszczenia samskar lub głębokie wrażenia i uwarunkowane zachowania, które są siłą napędową naszych nawykowych negatywnych reakcji. Nawet jeśli głęboka transformacja nie jest twoim celem, z przyjemnością dowiesz się, że wychodzisz z Jogi Nidry i czujesz się wypoczęty i gotowy do włączenia się w świat (20-30 minutowa sesja Jogi Nidry trwa około 3 godzin Sen!).

To dobra wiadomość, że Daniel N. Guerra, Psy.D, dyrektor ds. Zarządzania stresem psychicznym w Nowym Jorku, popiera. „W tym dynamicznym świecie, w którym żyjemy, straciliśmy bardzo potrzebne połączenie z naszymi umysłami i ciałami” – wyjaśnia. „Yoga Nidra pomaga przywrócić to połączenie i jest korzystna na wielu poziomach. Zapewnia rozluźnienie mięśni, lepsze zrozumienie i kontrolę nad naszymi emocjami oraz poprawę zdrowia psychicznego”.

Praktykuje się jogę nidra, leżąc w savasanie (trzymając zwłoki) i postępując zgodnie z instrukcjami mówionymi nauczyciela lub wstępem. W pierwszej fazie sesji stopniowo rozluźnij mięśnie, szybko odwracając świadomość przez różne części ciała. Swami czerpał to ze starożytnej praktyki Tanasa Nyasy (co oznacza „umieszczać” lub „doprowadzać umysł do tego punktu”). Następują inne medytacje tantryczne: budzenie wrażeń biegunowych przeciwieństw; Świadomość całego ciała, mózgu i narządów wewnętrznych; i uczucie kontaktu między ziemią a ciałem. Następnie możesz zostać poproszony o koncentrację i policzenie oddechu. Ostatnia faza to szybka wizualizacja obrazów z natury i abstrakcyjnych symboli.

Jako entuzjastyczny naukowiec Swami wyjaśnił powody każdego z etapów. Z neurofizjologicznego punktu widzenia wyjaśnia, że ​​każda część ciała ma odpowiadające centrum kontroli mózgu zwane homunkulusem ruchowym. Ruch świadomości przez różne części ciała, zwłaszcza gdy rutynowo wykonywany w czasie, nie tylko rozluźnia, ale także oczyszcza drogi nerwowe do ich równoległych obszarów w tej części mózgu. Rezultatem jest mniej rozdrobniona świadomość.

Następnie medytacja o biegunowych przeciwieństwach stymuluje ośrodki mózgu odpowiedzialne za utrzymanie harmonii między środowiskiem wewnętrznym i zewnętrznym. Pomaga to zrównoważyć nasze podstawowe dyski. Kiedy w końcu prosi się świadomość o szybką wizualizację tych symboli, nie ma czasu na odpowiedź. Pozostają one odłączone, a ego staje się chwilowo nieaktywne. Ta faza pomaga rozwiązać stłumione konflikty, pragnienia, wspomnienia i samskary.

Na początku i na końcu każdej sesji zostaniesz poproszony o powtórzenie Sankalpy lub znalezienie rozwiązania. Powinno to być krótkie stwierdzenie sformułowane w pozytywnym języku i obecnie. Wybierz coś, co chcesz rozwijać w swoim życiu, a to ma pozytywny efekt. Na przykład twoja determinacja może brzmieć: „Czuję się dobrze we wszystkim, co robię”. Ta determinacja jest zakorzeniona w głębi twojej nieświadomości, gdzie później przynosi owoce, motywując zmiany w zachowaniu i stylu życia.

Następnym razem, gdy poczujesz się wyczerpany, rozłóż matę i szybko do przodu – prosto do Savasany. Ciesz się zanurzeniem w cichej i głębokiej tajemnicy Jogi Nidry.